Herdenking einde van de oorlog in Zuidoost-Azië

15 augustus: Herdenking einde van de oorlog in Zuidoost-Azië

Gerdi Verbeet spreker bij het Indisch Monument in Den Haag

Oud Tweede Kamer voorzitter Gerdi Verbeet spreekt dit jaar bij de herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in ZO-Azië.

Voorafgaand aan de herdenking vindt een speciaal programma plaats in het World Forum met als thema Het besef uit Indië te komen. Onderzoeker en schrijver Reggie Baay houdt tijdens het ochtendprogramma een voordracht over dit thema.

De NOS zendt 15 augustus de herdenking live uit op Nederland 1 tussen 12.10 en 14.00 uur.

De herdenking vindt vanaf 12.30 uur plaats bij het Indisch Monument aan de Professor B.M. Teldersweg te Den Haag. De bijeenkomst in het World Forum start om 10.30 uur.

Herdenken met elkaar

Gerdi Verbeet was als kamerlid woordvoerder oorlogsgetroffenen en sprak in haar jaren als voorzitter van de Tweede Kamer elk jaar tijdens de herdenking op 14 augustus bij de Indische Plaquette in de ontvangsthal van de Tweede Kamer. Gerdi Verbeet heeft door haar functie veel verhalen gehoord van mensen die de oorlog in Nederlands-Indië hebben meegemaakt en zo veel geleerd over deze tijd. In haar voordracht gaat zij onder andere in op het feit dat een oorlog voor mensen niet stopt met het sluiten van de vrede. Mensen herdenken elk jaar hun ervaringen op hun eigen manier. Maar zij benadrukt daarnaast dat we ook samen herdenken. Op 15 augustus staan we ieder voor zich maar ook samen stil bij het feit dat waarden als vrijheid, recht en democratie niet vanzelfsprekend zijn.

Bij het Indisch Monument spreekt ook Arnout Jan de Beaufort, leerling van het Vrijzinnig Christelijk Lyceum te Den Haag, adoptieschool van het monument. Hij maakt met zijn toespraak een gebaar van respect naar zijn oma, die de oorlog in Nederlands-Indië meemaakte.

Einde van de oorlog voor het Koninkrijk der Nederlanden

Op 15 augustus 1945 vond de capitulatie van Japan plaats. Deze dag betekende het einde van de oorlog in Zuidoost-Azië en tevens van de Tweede Wereldoorlog voor het Koninkrijk der Nederlanden. Herdacht worden alle slachtoffers van de Japanse bezetting in Azië, zowel burgers – mannen, vrouwen en kinderen – als militairen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië vielen ook vele Indonesische slachtoffers.

Tijdens de herdenking worden kransen gelegd voor de slachtoffers van de Japanse bezetting.De krans namens de Indische gemeenschap wordt gelegd door Geesje van Vollenhoven-Kuneman samen met haar dochters en kleindochter.

Daarnaast leggen de Minister-President, de Staatssecretaris van VWS, de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer en vertegenwoordigers van diverse landen die betrokken waren bij de oorlog in Zuidoost-Azië kransen.

Het besef uit Indië te komen

Een grote groep Nederlanders heeft een geschiedenis met Nederlands-Indië. Velen van hen komen elk jaar naar de herdenking met inmiddels ook hun kinderen, kleinkinderen en zelfs achterkleinkinderen. Ieder heeft bij deze herdenking zijn of haar eigen verhaal. Maar allen hebben ook een gezamenlijk verhaal, namelijk in meerdere of mindere mate “het besef uit Indië te komen”. Bij het ochtendprogramma wordt stilgestaan bij dit besef. Reggie Baay houdt hierover ook een zeer persoonlijke voordracht.

Wereld Express en Indische Salon
De Wereld Express staat op 15 augustus bij het World Forum en is de hele dag te bezoeken. De Wereld Express is een 12-meter lange trailer met een spannende tentoonstelling die door Nederland reist, op weg naar jongeren. De tentoonstelling gaat over grote thema’s, zoals herdenken, anders-zijn, vooroordelen en wonen in een ander land. De onderwerpen sluiten aan bij de geschiedenis van Nederlands-Indië. De Wereld Express is gemaakt voor jongeren van 10 tot 14 jaar, maar is ook voor volwassenen boeiend. Een bezoek wordt begeleid door vrijwilligers en medewerkers van het Indisch Herinneringscentrum.

Na de herdenking bestaat de mogelijkheid om vanaf 14.00 uur in het World Forum een koempoelan te bezoeken. Er vindt van 15.30 – 16.30 uur in het World Forum een Indische Salon plaats over het thema Het besef uit Indië te komen. Tijdens de Indische Salon gaan 1e, 2e en 3e generatie Indische Nederlanders in gesprek met mensen uit de onderwijs- en onderzoekswereld over vragen bij dit thema, zoals: Over welk besef hebben we het en over welk Indië? Wat betekent dit anno 2014? Gespreksleider is historicus Wim Manuhutu. Panelleden zijn Remco Raben, Joost van Bodegom, Margaret Leidelmeijer, Cobine Ramaekers en Fabian Benjamins.
De Indische Salon is een initiatief van het Indisch Herinneringscentrum en de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 en wordt mede mogelijk gemaakt door het vfonds en de BankGiroLoterij. De Indische Salons zijn kleinschalige huiskamerbijeenkomsten over een Indisch thema op initiatief van de gastheer of -vrouw van de betreffende locatie.

Vlagt u ook?
Op 15 augustus wordt de vlag bij overheidsgebouwen de gehele dag in de top gehesen. Vanaf woensdag 13 augustus kan iedereen meedoen aan de landelijke campagne #ikvlag, waarmee op verschillende manieren bij de Nederlandse bevolking aandacht gevraagd wordt voor het hijsen van de vlag op 15 augustus.

Organisatie

De Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 organiseert de jaarlijkse herdenking, www.indieherdenking.nl

Noot voor de redactie:
Aankomsttijd: Tussen 12.00  en 12.25 uur bij Indisch Monument aan de Professor B.M. Teldersweg te Den Haag. Vanaf 10.00 uur bij World Forum, Churchillplein 10 te Den Haag.

Aanmelding: per email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch bij Elisabeth Wiessner op 06-14383883 onder vermelding van na(a)m(en), medium en functie(s)

Voor meer informatie: Stichting Herdenking 15 Augustus 1945, Elisabeth Wiessner, tel. 06-14383883.  www.indieherdenking.nl