Nederlands-Indië in het Koninkrijk der Nederlanden

Mede namens de Stichting Indisch Erfgoed, Museum Bronbeek en de Stichting Klein Bronbeek attendeer ik u op de Themazondag ‘Nederlands-Indië in het Koninkrijk der Nederlanden’ op 23 maart 2014 in  de Kumpulan op het landgoed Bronbeek. Als van ouds bent u ook nu weer van harte welkom.

In november 2013 was het 200 jaar geleden dat Nederland na een Franse overheersing weer onafhankelijk werd. Herdacht werd dat op 30 november 1813 Prins Willem Frederik op het strand van Scheveningen feestelijk was onthaald. Op 2 december 1813 liet de Prins van Oranje in Amsterdam bekend maken dat hij als Willem I onder waarborging van een grondwet het koninklijk ambt aanvaardde. De terugkeer en plechtigheid was ook in Nederlands-Indië aanleiding tot festiviteiten aangezien immers de band met het moederland weer was hersteld.

In de loop der eeuwen kreeg het koningshuis ter gelegenheid van heugelijke momenten bijzondere geschenken van uiteenlopende aard vanuit Nederlands-Indië aangeboden. Die kregen een plaats in de Koninklijke Verzamelingen of op Paleis Het Loo. Bijvoorbeeld het aardewerken wandbord door Société Céramique Maestericht gemaakt  en voorzien van de portretten van Koning Willem III (1817-1890) en Koningin Sophia van Württemberg (1818-1877). Het Javaans in Arabisch schrift vermeldt ‘H.M. de Koningin van Holland’ en ‘Z.M. de Koning van Holland’, en in het Nederlands ‘Java Samarang’.

Ook op historisch gebied was er een band tussen het Koningshuis en Nederlands-Indië. Zo toonde Koning Willem III (1817-1890) belangstelling voor het krijgsbedrijf en trok zich het lot aan van de gewonde en gepensioneerde soldaten van het Nederlands-Indische Leger, voor wie hij zijn landgoed Bronbeek ter beschikking stelde.

Tijdens de regering van Koningin Wilhelmina maakte de Republik Indonesia zich los van het moederland. Haar rede van 7 december 1942 luidde een dekolonisatiebeleid in, dat uiteindelijk tijdens de ambtsperiode van Koningin Juliana tot de soevereiniteitsoverdracht aan Indonesië in 1949 loyaal volgde.

Verjaardagen, jubilea en andere feestelijke gebeurtenissen werden ook in Nederlands-Indië op film vastgelegd als herinneringen voor later.

Sprekers: Paul Rem, Dik van der Meulen, John Jansen van Galen en een inleider van het beelmateriaal uit de collecties van Museum Bronbeek en EYE Filmmuseum.

Dagvoorzitter: Ralph Kneefel

Locatie: Reünie- en congrescentrum Kumpulan op Bronbeek, Velperweg 147 Arnhem (honden zijn niet toegestaan): zie s.v.p. http://www.kumpulan.nl/

Ontvangst vanaf 10.00 uur, zaal open 10.30 uur, aanvang 11.00 uur, afsluiting 15.00 uur

Organisatie: Stichting Indisch Erfgoed, Stichting Klein Bronbeek en Museum Bronbeek. Voor actuele informatie: www.bronbeek.nl en www.indischerfgoed.nl

Inschrijving: toegangsprijs € 26,50 (koffie of thee met spekkoek, Indisch buffet en consumptie). Voorinschrijving is vereist, er is geen kaartverkoop ter plaatse. Inschrijven kan tot 17 maart 2014. Annulering leidt niet tot teruggave.

Inschrijfformulier: bij Bedrijfsbureau Bronbeek Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

{fcomment id=116}