Reisverslag 2013

Mijn eerste vliegreis naar Japan  2013

Zondagmiddag 20/10 had ik afgesproken bij het meetingpoint op Schiphol  met andere leden van Sakura. Drie van ons zouden een reis maken naar Japan , georganiseerd door MoFA ( het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Japan). Voor twee van ons drieën was dit de eerste keer dat we Japan zouden bezoeken. Op de meetingpoint aangekomen werd ik en mijn gezin verwelkomd door vrienden en hun familieleden, wat zeer warm was, want voor ons alle drie geldt, dat wij toch een beetje nerveus zijn voor hetgeen wat op ons afkomt. Uiteindelijk gingen wij met ons allen naar de  JAL-balie, waar wij  dhr. Nomura  tegenkwamen van de Japanse ambassade, die er op toekeek of alles goed verliep. Nadat wij ingecheckt waren, werden wij door allen uitgezwaaid; om 14.55 vlogen wij dan naar Japan. De service in het vliegtuig was zeer goed, alleen komt van het slapen niet veel terecht want in een dergelijke houding kan ik niet slapen, wel uitrusten!

Maandag 21/10 omstreeks 8.30 Japanse tijd Kwamen wij in Fukuoka airport aan.

Bij de uitgang werden wij verwelkomd door de Japanse delegatie, dhr. Hidetoshi Kurokawa en zijn broer en dhr. Ralph Schriok, dhr. Osamu Satoh, mevr. Akiko Okuda, mevr. Yuki Takea en mevr. Mariko Okada, onze gids voor de tiendaagse reis. Vandaar uit vertrokken wij per bus naar het hotel Crown Palais Kita Kyushu, waar wij gezamenlijk gingen lunchen, na de lunch konden wij nog ons nog een beetje opfrissen en wat uitrusten.

Daarna gingen wij per bus naar Kita Kyushu city, om een wandeling te maken bij Moji Port. Moji Port heeft een grote haven met zijn geschiedenis, Moji is bekend voor het lossen van bananen die van uit het koloniale Taiwan werden ingevoerd en geveild voor verkoop. Moji heeft leuke winkels om te shoppen, het was erg gezellig, let op het woord gezellig dat zal je nog een keer tegenkomen in Mizumaki. En met dhr. Kurokawa was het goed lachen, een man met humor, in het begin was hij zeer bescheiden “maar” na een tijdje komt hij toch los, een aardige man zonder meer. Wij hebben nog wat foto’s genomen en zijn toen weer naar het hotel teruggekeerd, daarna nog wat gegeten en zijn toen vroeg naar bed gegaan.

Dinsdag 22/10 ‘s-morgens vroeg opgestaan om 7.00 uur en om 7.30 ontbijten.

Om 8.15 gingen wij met de bus naar de Inokuma Elementary school te Mizumaki. Daar aangekomen werden wij zeer massaal ontvangen door de schoolkinderen. Dat was een hele fijne ervaring met al die kinderen, dat heeft bij mij veel losgemaakt hoe spontaan die kinderen waren. Het doet mij denken aan mijn jeugd; toen was ik ook zo spontaan en fanatiek. Vervolgens moesten wij met de kinderen behendigheidsspelletjes doen en kregen wij ook nog een beetje les in kalligrafie, daarna lunchen met de kinderen. Dat was een dag om nooit meer te vergeten. Een paar kinderen kwam naar mij toe en omhelsden mij met het woord gezellig, ja dat vond ik ook. Verder kregen wij ook handgemaakte Noh maskers te zien van de grootmeester zelf dhr. Ryouichi Nohnin Aso. Zelf ben ik een grote liefhebber van maskers. Wij kregen ook een album mee als aandenken gesigneerd door de grootmeester zelf.

Nadat wij afscheid namen van de docenten en de kinderen gingen wij naar het Cross-monument.

Daarbij waren ook hoge afgevaardigden van Mizumaki aanwezig en de Nederlandse Consul generaal dhr. Roderick Wols.  De ceremonie werd geopend door dhr. Hidetoshi Kurokawa met een toespraak en daarna kwamen de andere afgevaardigden met een speech waaronder Max. Daarna volgde de kranslegging bij het Cross-monument, wat zeer plechtig was.

Vervolgens gingen wij naar de bibliotheek van Mizumaki, waar een heleboel boeken lagen over de Japanse oorlog, ook hier is een speciaal Nederlands gedeelte gereserveerd met Nederlandse boeken.

Omstreeks 15 uur dertig gingen wij voor een beleefdheidsbezoek naar de burgemeester van Mizumaki, waar wij zeer hartelijk werden verwelkomd door diverse leden van het gemeentehuis.

Wij kwamen aan in de vergaderzaal, waarna de speeches en de cadeaus werden uitgewisseld. De burgemeester was een aardige man, die ook veel humor had en graag grappen maakte. Zo hebben wij het woord kawaii leren kennen. Na een stevige handdruk namen wij afscheid van het gemeentehuis.

Daarna gingen wij weer naar het hotel. Om 18.00 uur hadden wij een diner met de familie Kurokawa en de andere leden. Na het diner gingen wij van onze rust genieten, het comfort in het hotel is geweldig, vooral het Japanse toilet is geweldig.

Woensdag  23/10 om 7 uur opstaan en 7.30 ontbijten.

Het ontbijt is uitstekend, voldoende keuze, alleen ik had een klein probleem. Ik had een ei meegenomen en sloeg dat stuk op mijn bord, maar het bleek een rauw ei te zijn in plaats van gekookt; Japanners eten dat zo met rijst.

Om 9.30 gingen wij met de bus naar Ashiyagama no sato naar een klein museum en park voor

een thee ceremonie. Eerst krijgt je een inleiding over de thee ceremonie daarna mag je nog een beetje wandelen in het parkje. En als laatste de thee ceremonie zelf!

Vandaar uit namen wij afscheid van onze Japanse vrienden en gaan per bus richting Hirado. Het weer op die dag was miezerig de temperatuur was wel behaaglijk. Onderweg uitgestapt voor een lunch en daarna verder naar het hotel, de reis nam enkele uren in beslag, maar je kon wel genieten van het prachtige landschap. Omstreeks 17.00 uur kwamen wij aan bij het Kokusai Kanko Hotel boven op een heuvel gelegen, waar je uitzicht had op Hirado city en de haven.

Eerst wat opfrissen en om 18.00 uur werden wij verwelkomd door de Hirado Relations Assocation.

Dat bestaat uit een twintigtal Japanse leden waaronder ook enkele geïnteresseerde journalisten.

Eerst wordt een muzikale introductie gegeven door een zangeres en een fluitist op zijn Japanse bamboefluit. Na onze introductie en speeches die werden vertaald door dhr. Remco Vrolijk (dat is een Nederlander die vloeiend Japans spreekt), volgt er een gesprek met de afzonderlijke Japanse delegatie en journalisten. Daarna diner en tijd om te gaan rusten.

Donderdag 24/10 om 7.00 uur opstaan en 7.30 ontbijten, (deze keer geen rauwe ei maar een hard boiled egg).

Het weer was zeer slecht veel regen, jammer ( tyfoon Francisco ). Om 9.30 uur gingen wij met de auto naar de Dutch trading post ( Dejima) en de Hirado castle en Francisco Xavier Memorial church.

Door het slechte weer was het moeilijk om te fotograferen!

Daarna lunch en na de lunch gingen wij naar het Luke Plaza hotel in Nagasaki. Om 18.30 dineren buiten het hotel, wat zeer goed was. Trouwens ik ben toch een alleseter, nou ja alles ( bijna zeg maar)! Daarna nog een beetje gewandeld met de paraplu, ja het nachtleven is in Japan zeer druk.

Omstreeks 22.00 uur naar bed gegaan.

Vrijdag  25/10 Om 7uur opstaan en omstreeks 7.30 uur aan het ontbijt.

Onze reis gaat deze keer naar het Vredesmonument in Nagasaki (het weer is nog steeds slecht ). Daar aangekomen  werden wij begroet door de directie en een delegatie van reporters die  met een TV- programma bezig waren. Na een rondleiding  en een speech van de directeur volgt de kranslegging door ons drieën.

Daarna brachten wij een bezoek aan het atoombom museum, deze werd ook druk bezocht door de Japanse jeugd. Bij het zien van deze beelden, vraag je je toch steeds af: “’was dit nou werkelijk allemaal nodig geweest”’. Dit geeft des te meer aan dat je altijd afkerig moet staan tegen elk nucleair wapen, want dit is iets wat je je grootste vijand ook niet gunt “dus dit nooit meer”. Daarna hebben wij ook nog een beetje rondgewandeld bij het vredesmonument, het was zeer nat die dag.

Vervolgens brachten wij een bezoek aan dhr. Tomihisa Taue, de burgemeester van Nagasaki. Fred onze groepsleider deed hier het woord namens JIN en Sakura, en heeft hier ook de cadeaus overhandigd.

Daarna gingen wij naar het station waar wij met de shinkansen naar Osaka reisden. Het stations-complex is enorm groot en erg druk, maar ondanks dat loopt iedereen rustig en ongehaast, daar kunnen ze in Nederland een voorbeeld aannemen. Na vele uren reizen kwamen wij dan uiteindelijk met onze bagage bij het Crown Plaza hotel.

Zaterdag  26/10 Eerst ontbijten en dan een trip maken naar het Osaka castle.

Het was die dag mooi zonnig weer, en zeer druk omdat het weekend is. Het is een prachtig kasteel, zeer indruk wekkend  omgeven door enorme wallen en grachten. Dat moet toch een enorm werk zijn geweest om een dergelijk kasteel te bouwen; kijk maar naar de stenen wallen en ga er maar voor staan dan weet je precies hoe gigantisch groot die stenen zijn. Buiten staat het standbeeld van deze kasteel heer Toyotomi Hideyoshi.

Daarna gingen wij naar het Peace museum Osaka waar je een impressie krijgt van de tweede wereld oorlog en de atoombom en verhalen en prenten gemaakt door getuigen.

Na het museum brachten wij een bezoek aan Osaka centrum, het was enorm druk en zeer groot

winkelcentrum waar je makkelijk in verdwaalt, en je vind er van alles. Daarna naar het hotel Kyoto Kokusay hotel.

Zondag 27/10 Eerst ontbijten en dan naar Kyoto voor een kijkje bij het textielcentrum Nishiji textile center voor een kimono show.

Na de show wat shoppen, en daarna gaan wij naar het gouden paviljoen en zijn botanische tuin.

Heel erg mooi, en veel toeristen en bezoekers het weer was goed af en toe zon. Daarna hebben wij nog wat gewandeld bij het arcade centrum, ook dat is zeer groot je kunt er van alles kopen.

Daarna naar het Nijo castle ook indrukwekkend, zeer mooi vooral het handwerk en de artistieke vaardigheid boeit me zeer. Dit was een ontmoeting waard om nooit meer te vergeten.

Om 18.uur hadden wij een welkom party met de familie Yoshioka en genodigden. Het was een fijne ontmoeting waarbij veel gebabbeld werd en gelachen alles ging vriendschappelijk. Cadeaus werden heen en weer gewisseld en vooral mevr. Yoshioka ondanks haar handicap was een zeer sterke dame, die vooral opgewekt was, ja ik heb daar ontzettend veel respect voor!

Maandag  28/10 Met de shinkansen naar Tokyo. Het is zonnig weer.

Wat wandelen en naar de  Jp Tower kitte een soort wolkenkrabber waaruit je dan een uitzicht krijgt van de omgeving. Om 16.00 uur kwamen wij aan bij het Sheratom Miyako hotel, een mooi hotel.

Om 17.30 uur gingen wij op visite bij de Nederlandse ambassade.

Wij werden hartelijk verwelkomd door de ambasseleden en de Ambassadeur zelf. De welkomst party werd geopend met een muzikaal intermezzo van een Japanse pianiste. Na het diner kregen wij nog een speech van Fred  ter ere van dhr. Kaoru Uchiyama die zijn negentigste verjaardag vierde, en namens JIN en  Sakura  een cadeau kreeg. Daarna kwam de beurt van de Ambassadeur die ook dhr. Uchiyama bedankte voor alle diensten die hij voor de Nederlandse gemeenschap heeft verricht, waarbij hij een oorkonde van de Nederlandse ambassade ontving. Daarna volgt ons optreden en zang, bengawan solo voor dhr. Uchiyama die nog dierbare herinneringen had aan Indonesia.

Dit allemaal ontroerde dhr. Uchiyama ontzettend, dat hij besloot om toch maar niet te stoppen

en door te gaan. Nadat alle cadeaus zijn uitgewisseld en ik al diverse gesprekken heb gevoerd met de ambassade leden werd het weer tijd om naar het hotel terug te keren.

Dinsdag 29/10 Vandaag is het slecht weer, maar ondanks dat gaan wij toch naar Ginza en Asakusa

Met de paraplu op stap, eerst de tempels bezichtigen en daarna gaan Max en ik shoppen. Bij een winkeltje vroeg een mijnheer  waar wij vandaan kwamen, waarop ik zei oranjin. Een dame zegt dan Oh Holland “Holland very famous” en zij maakt een draaiende beweging met haar handen, waarop ik antwoorde Oh Hollandse tik , no no tik. Toen moest ik tekenen wat zij bedoelde, natuurlijk wist ik dat wel, ik zei windmills yes  windmills. Toen zei haar dochter, yes and she is a mongol, waarop ik antwoorde whe are all mongols en de dochter en haar vader moesten er maar om lachen, zo zie je maar Japanners preuts neen hoor. Zij zijn wel echt spontaan.

S ’middags gaan wij naar de Tokyo Tower een soort Eiffeltoren. Op die dag waren zij met voorbereidingen bezig om de toren te versieren als een soort kerstboom met de nodige verlichting, een heel karwei want de toren is erg hoog. Van uit de tower krijg je een uitzicht van de omgeving, bij mooi weer zal het een prachtig uitzicht geven, maar ja helaas die dag was het grauw.

Dan werd het weer tijd om naar het hotel te gaan.

Om 19.uur hebben wij een Farewell receptie met de directeur van de MoFA en POW ladies. En een oud ambassade lid van de Japanse ambassade in Nederland,  mevr. Asuka Morita  die trouwens vloeiend Nederlands spreekt, ja zegt zij tegen mij ik ken uw broer u lijkt er sprekend op. Zij opent dan de avond, waarna de directeur van de MoFA, dhr. Katsuro Kitagawa een speech gaf.

Daarna volgt het gebruikelijke kanpai en het diner.

Max gaf daarna een speech wat zeer veel indruk maakte op het Japanse gezelschap. Daarna volgt de overhandiging van de cadeaus en het gezellig babbelen onder elkaar, de kennismaking ging heel vlot en gezellig. Samen liedjes zingen, Nederlandse liedjes wel te verstaan. Ik heb hier ook mevr. Nienke Trooster leren kennen, een zeer aardige dame waarmee ik ook gezellig heb gebabbeld, en ook de  dames van de Sakura Japan- Netherlands Society,  mevr. Michiyo Yamaoka. Aan alles komt een einde, zo langzamerhand wordt het tijd voor ons om afscheid te nemen.

Terug naar het hotel voor onze laatste nachtrust in Japan.

Woensdag  30/10 Ik heb lekker geslapen!

Eerst ontbijten en dan vervolgens per bus naar het Tokyo Narita airport. Om 11.40 Japanse tijd vlogen wij dan naar Schiphol Amsterdam. De terugreis met het vliegtuig is vergelijkbaar met de heenreis. Omstreeks 15.00 uur kwamen wij aan op Schiphol waar ik word opgehaald door mijn hele gezin.

Ik moet bekennen dat wij zeer goed zijn verzorgd, een reis om nooit meer te vergeten. Bij mij heeft het zeer goed gedaan. Japan is mooi, de mensen zijn heel aardig, kortom ik ben trots op Japan!

Hiervoor wil ik dan ook de Japanse regering en het Ministry of Foreign Affairs bedanken. En ook

de Japanse ambassade in Holland en JIN en Sakura, die dit voor mij mogelijk hebben gemaakt!

Johannes Havermans

Voor het verslag van Fred Augustinus moet u hier verder lezen.......

Voor het verslag van Max Nagel moet u hier verder lezen......